VĒSTURISKAS UN KLASISKAS AUTOMAŠĪNAS

 


Dažreiz automašīnas vērtību nemaz nav iespējams novērtēt naudā.  Šis teikums arvien biežāk kļūst par patiesību, jo īpaši tad, ja ir runa par automašīnām, no kurām ir saglabājušies tikai daži vai daži desmiti eksemplāru. Vērtīgo un klasisko automašīnu skaits, ko izmanto tikai hobijam, arvien palielinās. Pieaug arī to interesentu skaits, kuriem šādas automašīnas pieder un kuri tās remontē. Īpašnieki par savām "mīlulēm" rūpējas kā par ģimenes locekļiem, un viņi ļoti vēlas, lai automašīnas saglabātos skaistas vēl gadu desmitiem ilgi.

 

 

Lai veiktu vecu antīku automašīnu virsbūves remontu un krāsošanu, ir nepieciešamas eksperta zināšanas un labas prasmes. Auto krāsu pārklājums ir viens no vissvarīgākajiem un bieži vien arī visietilpīgākajiem posmiem automašīnas atjaunošanā.  Klienti kļūst arvien zinošāki un ir ar mieru maksāt tikai par darbu, kas ir paveikts noteiktā kvalitātē, tādēļ ir ļoti svarīgi būt informētam par veco automašīnu ražošanas, kvalitatīvas restaurēšanas prasībām un principiem, kā arī labi pārzināt vismodernākās apdares tehnoloģijas un materiālus. Lai arī īpašnieki ir ļoti prasīgi un kritiski, nav nekā labāka par apmierinātu klientu. Tad arī auto krāsotājs saprot, ka viņa darba rezultāts ir novērtēts ļoti augstu.

 

Neatkarīgi no tā, vai ir runa tikai ar skrāpējuma likvidēšanu no lielāka dubļusarga vai visas automašīnas restaurēšanu - Standox palīdzēs:

  • pareizi novērtēt darba sarežģītību un apjomu un plānot auto krāsošanas darbu posmus;
  • efektīvi aizsargāt vēsturiskas detaļas no korozijas;
  • atrast unikālu automašīnai piemērotu krāsu toni;
  • sajaukt nepieciešamo auto krāsu toni, izmantojot mūsdienīgus videi nekaitīgus materiālus;
  • nodrošinātu mirdzošu un spīdošu krāsojuma virsmu.

 

Mēs esam vecu automašīnu krāsošanas eksperti, un Standox tehnoloģiju izmanto vadošie restauratori visā pasaulē. Standox sistēmas kvalitātei varat uzticēties ar mierīgu sirdi.



 

 

 


KAS GAN BŪTU AUTO BEZ KRĀSAS


Automašīnu krāsošanas vēsture


Kam nākamais autoīpašnieks mūsdienās pievērš visvairāk uzmanības pirms jaunas automašīnas iegādes? Nē, tas nav ne instrumentu panelis, nedz arī pārnesumu kārba. Pirmais, kam tiek patiesībā pievērsta uzmanība, ir automašīnas spīdīgā daļa – krāsas pārklājums, tās tonis un spīdums. Senāk gan viss bija citādi. Tieši tāpat kā ir mainījušies automašīnu tehniskie aspekti un tas, kas slēpjas zem motora pārsega, ir mainījušās arī auto krāsas un to tehnoloģijas, līdz beidzot tika iegūtas mūsdienu tehnoloģijas uz ūdens bāzes, bāzes krāsas ar samazinātu šķīdinātāju daudzumu, ko šobrīd izmantojam.

Pirmā īstā automašīna Benz Patent-Motorwagen, nemaz nebija krāsota. Karls F. Benzs (Karl F. Benz) lika automašīnas metāliskās detaļas pasargāt no korozijas ar melnas darvas palīdzību. Automašīnu laikmeta aizsākumos auto krāsas vietā izmantoja divus pamatproduktus: eļļas krāsu vai laku uz linsēklu eļļas bāzes vai gadījumā, ja bija nepieciešama īpaši augsta kvalitāte, tika vārīta īpaši dārga laka uz dzintara bāzes. Izteicienu "dzintara krāsa" (“amber paint”) lietoja vēl ļoti ilgi, arī tad, kad šīs krāsas iegūšanai dabīgo dzintaru vairs neizmantoja, un to pamazām aizvietoja ar sintētisku saistvielu.

 

 

 

 


LABĀS ROKĀS


Mercedes-Benz Classic Center


Gotlībs Daimlers (Gottlieb Daimler) un Karls Frīdrihs Benzs (Carl Friedrich Benz) aizsāka automašīnu ražošanas nozari vēsturi. Felbahā (Fellbach), netālu no Štutgartes, Standox auto krāsu sistēmu izmanto, lai precīzi atdarinātu uzņēmumus ar respektablu vēsturi un automašīnu sākotnējos auto krāsu toņus un nodrošinātu to, lai viss process šo automašīnu restaurēšanas procesā būtu nekļūdīgs.

Taču kas gan būtu noticis, ja divi automašīnu nozares pionieri nebūtu apvienojuši savas idejas?

1883. gadā Gotlībs Daimlers ieguva gāzes dzinēja patentu, liekot pamatu ātri rotējošā iekšējās aizdedzes motora lietošanas uzsākšanai. Savukārt trīs gadus vēlāk Karls F. Benzs saņēma tiesības pirmo reizi izmantot  automašīnai nosaukumu "automobilis" – tā bija pirmā automašīna ar pirmo trīsriteņu iekšējās aizdedzes motoru  un elektrisko aizdedzi.

 
1926. gadā viņi nolēma apvienot "Benz & Cie." un "Daimler Motoren Gesellschaft" par vienotu jaunu uzņēmumu "Daimler AG" – par uzņēmumu, kura ražotās automašīnas vēlāk kļuva par leģendu.
 

 

 


SKAISTĀK, ĀTRĀK, TĪRĀK


Virsmas apdare ar nitro krāsām sagādāja auto krāsotājiem lielas galvassāpes, jo sabojātās detaļas krāsošanai nepieciešamais pareizais auto krāsu tonis bija jāsajauc no pamatkrāsu toņiem, kas bija sarežģīts uzdevums, un auto krāsotājam bija jābūt ļoti precīzam un uzmanīgam.

Pēc jaunu tā dēvēto  "nitro-combi" auto krāsu parādīšanās darbnīcās auto krāsotāju dzīve kļuva nedaudz vienkāršāka, jo šīs auto krāsas bija piemērotākas lietošanai automašīnu OEM (Original Equipment Manufacturer) karsti žāvējamo rūpnīcas krāsu kļūdu labošanai. "Nitro-combi" krāsas 1960. gadu beigām izmantoja daudzas auto krāsošanas darbnīcas visā pasaulē, jo īpaši tās, kurām nebija ar krāsošanas kameru kombinēta žāvēšanas kameras vai citas temperatūras paaugstināšanas iespēja. 

 

 

 


LABĀKS NEKĀ ORIĢINĀLS


Modernas auto krāsu sistēmas restaurēšanai

 

Nostalģija ne vienmēr ir vislabākā pieeja, ja ir runa par jauna auto krāsas klājuma un izskata piešķiršanu vecam "dārgumam".

Par iemeslu nav tikai tas, ka auto krāsu uz šķīdinātāju bāzes  izmantošana autou remontēšanas krāsošanā mūsdienās Eiropā un arī daudzās citās pasaules valstīs ir aizliegta, bet arī tas, ka modernas auto krāsu sistēmas piedāvā labāko iespējamo aizsardzību un lielisku izskatu mūsu pēc benzīna smaržojošajiem "draugiem".
 
Kopš 2007. gada janvāra visiem materiāliem, ko izmanto automašīnu remonta krāsošanai, ir jāatbilst ES direktīvai par Gaistošo organisko savienojumu (GOS) robežlikmēm. Likums kā izņēmumu nosaka tikai situāciju, kad ir runa par ļoti veciem transportlīdzekļiem, kuriem ir īpaša vēsturiskā un kultūrvēsturiskā vērtība un kuru apdare šā iemesla dēļ ir jāveic tā, kā senāk to darīja ražotājs. GOS direktīva nosaka visiem izmantojamajiem materiāliem augstākās šķīdinātāja saturēšanas robežlikmes, kas var iztvaikot no izmantojamā materiāla krāsošanas procesa gaitā. 


Tas ir iemesls, kādēļ Standohyd Basecoat, Standoblue Basecoat un Standox VOC lakas ir pirmā profesionāļu izvēle arī vecu un vērtīgu hobiju automašīnu krāsošanas gadījumos!

 

 

 



 

 

 


UZMANIETIES NO VAĻĒJA SKĀRDA


Vēsturiskas automašīnas virsbūves aizsardzība


Ja runa ir par vēsturisku automašīnu virsbūves darbiem un virsbūves restaurāciju, galvenā prioritāte ir tās pastāvīga aizsardzība pret koroziju. Šā iemesla dēļ ir īpaši jāizvairās no jebkādas saskarsmes starp metāla virsbūvi un poliestera špaktelēm. 


Laiki mainās ātri. Tādēļ tiem līdzi jāmainās arī automašīnu virsbūves izgatavošanas tehnikai. Kā gan vēl lai izskaidro to, ka autorūpnīcas mūsdienās savai produkcijai sniedz 12 gadu ilgu virsbūves garantiju pret rūsu?

Atšķirībā no jaunām automašīnām vecu automašīnu virsbūves skārds bieži vien mitruma un laika faktora dēļ ir stipri bojāts. Šā iemesla dēļ ir jāpievērš īpaši liela uzmanība turpmākai aizsardzībai pret koroziju.

Līdz 1980. gadiem plastikātu un  alumīniju automašīnu virsbūves konstrukcijās izmantoja ļoti reti. Automašīnu virsbūves galvenokārt tika būvētas no tērauda skārda, un to lielākais “ienaidnieks” protams bija lietus un dubļains ūdens, kas izsmidzinājās pret automašīnas apakšu, braucot pa  diezgan sliktiem ceļiem. Rezultātā diezgan daudz automašīnu nācās sūtīt uz “autokapsētu” tikai tā iemesla dēļ, ka tās bija tik ļoti izrūsējušas, ka turpmāka lietošana vairs nebija iespējama.

Viens no būtiskiem iemesliem, kādēļ vecu vērtīgu automašīnu īpašnieki ļauj savas automašīnas rūpīgi atjaunot, maksājot par to lielas naudas summas, ir vēlme izvairīties no šā bēdīgā likteņa, kas varētu sagaidīt viņu automašīnu ilgtermiņā. Turklāt mūsdienās kaitīgās rūsas aizsardzības iespējas ir daudz labākas nekā pirms gadu desmitiem.

 

 

 

   


JAUTĀJUMS PAR IZOLĀCIJU


Vecais auto krāsu slānis zem jaunās auto krāsas


Vai vecais auto krāsu slānis ir stabils? Un vai varu krāsot tieši uz tā? Tie ir divi ļoti svarīgi jautājumi, kas katram profesionālam auto krāsotājam būtu jāuzdod pirms modernas auto krāsas uzklāšanas uz vecas automašīnas krāsu slāņa, ko jau apstrādājis laika zobs.

Patiesībā tajā laikā rūpnīcā daudzas automašīnas apstrādāja ar nitro auto krāsām vai termoplastiskām emaljām. Abi auto krāsu tipi ir pazīstami ar kā zināmu problēmu radītāji vēlākā krāsošanā, un, nonākot saskarē ar mūsdienu auto krāsu materiāliem, piemēram, ar 2K slīpēšanas gruntīs esošajiem šķīdinātājiem, šīs auto krāsa var pat lobīties no metāla virsmas. Ja rodas šāda problēma, tā nav tikai saķeres problēma - visa apdare izskatīsies kā "krokodila āda" un visu nāksies sākt no sākuma. Tādēļ šādi krāsu slāņi nav piemēroti moderniem auto krāsu materiāliem, un ir ieteicams metāla virsmu notīrīt un visu sākt no sākuma – ar kvalitatīvu skābes vai epoksīda grunti. To, vai auto krāsu slānis panes šķīdinātāju vai, nē, varēsiet uzzināt, samērcējot drāniņu šķīdinātājā un uz minūti uzklājot to uz automašīnas krāsas slāņa. Ja virsma kļūst mīksta, noteikti ir nepieciešams veco krāsas slāni noņemt pilnībā. Tas nav viegls darbs, taču sniedz perfektu rezultātu.

Vecu automašīnu virsbūves un krāsošanas darba restaurēšana ir gluži kā mājas celtniecība – pacietīgs un rūpīgs darbs. Un, ja  “pamati” ir ieklāti pareizi un arī katra nākamā darbība tiek veikta pārdomāti un, izmantojot tikai kvalitatīvus materiālus, varēsiet izvairīties no problēmām nākotnē, un automašīna saglabās vērtību.

 


 

   


NEKAS NAV NEIESPĒJAMS


Kā atrast
pareizo auto krāsu toni vecai automašīnai


Reizēm tas notiek ātri. Reizēm paiet daudz vairāk laika un tas ir sarežģītāk. Taču Standox  palīdzēs atrast piemērotu auto krāsu toni pat visunikālākajām automašīnām un visīpašākajiem krāsu toņiem.

Daudzu vēsturisku automašīnu gadījumā ir īpaši svarīgi, lai sākotnējais auto krāsu tonis tiktu kopēts nekļūdīgi, jo tikai šādi automašīna spēj saglabāt tās autentisko būtību un gadu desmitiem seno vēsturi. Kas gan būtu Ferrari 250 GTO bez piesātinātās tumši sarkanās Ferrari krāsas? Vai Mercedes Benz 600 bez tumši melnā toņa? Diemžēl pirms gadu desmitiem šie krāsu toņi un to pagatavošanas tehnika netika dokumentēta īpaši precīzi vai arī tas vispār netika darīts. Tādēļ ir gandrīz neiespējami atrast daudzu nozīmīgu vecu automašīnu krāsu toņus un informāciju par tiem arhīvos. 

Daudz veco automašīnu ir arī ļoti "pieredzējušas" – braukušas saulē, sniegā, pārdzīvojušas desmitiem vasaru un ziemu. Oriģinālā auto krāsa, iespējams, vietām ir izdilusi līdz skārdam, un laikapstākļi noteikti ir atstājuši pēdas uz automašīnas krāsas pārklājuma. Šis laika gaitā radies apsūbējums rada nopietnas bažas īstā (oriģinālā) krāsu toņa noteikšanai.

Un tie arī ir divi galvenie iemesli, kādēļ Standox iesaka šādu problēmu ātrai un nesāpīgai risināšanai izmantot elektronisko fotospektrometru Genius un auto krāsu toņa atrašanas programmatūru Standowin.